مرکب چاپ بر اساس روش و ماشین چاپ تقسیم بندی می شود. در برخی از موارد این طبقه بندی بر اساس روش خشک شدن می باشد؛ در این مقاله تلاش می‌شود خلاصه ای از انواع ساختمان مرکبهای چاپ را معرفی کرده و در مورد هر کدام از آنها توضیحات مختصر را در اختیار شما قرار دهیم.

مرکب چاپ برجسته چگونه است؟

در این شیوه مرکب به کمک نورد های صلایه پخش و آماده شده و در نتیجه به کمک نورد لاستیکی به سطح فرم منتقل می شود. تنها باید در فرمان فرمولاسیون مرکب دقت کنید که از موادی استفاده گردد که به آسانی در سطح کلیشه پخش و یا به طور یکنواخت آغشته گردد. این روش به علت ساختار ماشین آلات سرعت ماشین چاپ تعداد نوردهای تغذیه کننده و فرم آن به شکلهای مختلف ارائه می‌شود که در ذیل به آنها اشاره کرده ایم.

۱) مرکب ماشین تیگل

ماشین نبرد های صلایه کم و محدود می باشند به همین جهت مرکب چاپ باید از غلظت کم اما کوتاه برخوردار بوده تا چرا که فضا کم برای آن موجب می شود تا به آسانی به سطح فرم انتقال یافته و این بدان جهت است است که به اطراف پخش نشود و ریزش نکند.

۲) مرکب سیلندر ورقی

در این شیوه تعداد نوردهای صلایی و قدرت پخش مرکب در مقایسه با روش قبلی افزایش یافته و سطح فرم بزرگتر می شود همچنین مرکب چاپ به صورتی فرموله می شود که در عین حفظ کردن غلظت و سیالیت از خاصیت خشک شدن خوبی نیز برخوردار است.

۳) مرکب برجسته رول

این ماشین دارای سیستم پخش مرکب مناسب و همچنین زیاد میباشد فرم از حالت تخت به استوانه ای در آمده و سیلندر چاپ نیز استوانه شکل شده است به همین جهت از این روش برای چاپ روزنامه های پر تیتراژ و کتاب‌های درسی استفاده می

کنند؛ چرا که در این روش سرعت ماشین ها بالا رفته و کار چاپی سریعتر آماده می شود.

۴) مرکب چاپ لترپرس

این مرکب ها برای چاپ از روی سطوح برجسته مانند الکترو تایپ ها طراحی گشتند آنها به صورت میانگین چسبندگی و ویسکوزیته معتدلی دارند. چاپخانه‌ها با این مرکب ها که با است اکسیداسیون خشک می شوند آشنایی بیشتری دارند مرکبهای چاپ لترپرس به شکل خمیر بوده و بیشتر شامل رنگدانه ها و ذرات خشک کن هستند که پایه آنها روغنی می باشد.

۵) مرکب چاپ لترست

این مرکب ها محدودیت رنگدانه ای ندارند و علت این امر به دلیل پیشگیری از پخش شدن در برابر محلول رطوبت زنی می باشد؛ چراکه لترست به مکانیسم رطوبت زنی آذین پیدا نمیکند مدل رنگدانه که برای لترپرس به کار میرود برای لترست نیز می توان از آن استفاده کرد.

مرکب چاپ افست چیست؟

فناوری چاپ افست بر اساس تضاد بین آب و روغن به وجود آمده به علت داشتن غلظت بالا آنها به مرکب های خمیری معروف شدند که حتماً باید بر اساس ماشین چاپ این غلظت متغیر شود. مرکب‌های افست به جهت چاپ و روی سطوح صاف فرمول گشت و از روی صفحات شاپی کن استو تصویری و برآمده و گود دارند ایجاد می شوند آنها تنها فرایند چاپی می باشند که مواد شیمیایی و دارویی نقشه اصلی در در شان بازی می کند.

مرکب چاپ افست خشک به چه صورت است؟

افست خشک با عنوان چاپ لترست نیز شهرت دارد وسیله چاپ این مدل مرکب‌ها از یک سیلندر کلیشه که به طور معمول به صورت برجسته و اجاره یک سیلندر لاستیک میباشند که به طور مستقیم ظروف پلاستیکی در پیستون فلزی که رول سیلندر چاپ را بازی می‌کند تعبیه و رنگ پخش شده و آماده شده به صورت مستقیم به وسیله لاستیک به سطح چربی انتقال می یابد که این سطح معمولاً گرد است.

مرکب چاپ به وسیله یک مخزن مرکب به نبردهای صلایی انتقال یافته و سپس کلیشه یا سیلندر فرم را آغشته به مرکب می‌نماید. مرکب پلاستیک انتقال یافته و از آنجا به فاصله به ظروف مورد نظر چاپ منتقل خواهد شد این مدل مرکب باید به سرعت خشک گردد تا بتوان ظرف ها را در کیسه های جمع و جهت بسته بندی مواد لبنی ارائه کرد.

  • مرکب چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسو گرافی از چاپ تغییر و همچنین مشتق شده است؛ چرا که به جهت چاپ سطوح قابل انعطاف که در بسته بندی غذایی کاربردی است نام فلکسوگرافی را به خود اختصاص داده و پایه این شیوه از چاپ بر این مبناست که یک مخزن مرکب چاپ که در درون آن یک نورد فلزی گراور شده می چرخد مرکب را پیمانه کرده و همچنین تحویل یک نورد لاستیکی که به طور مستقیم با کلیشه لاستیک در تماس است می‌دهد این کلیشه به یک سیلندر مخصوص که نام آن سیلندر چاپ می باشد. رنگ منتقل شده روی خود را به سطح چاپی که به صورت رول در حال گذر است انتقال می دهد.

  • مرکب چاپ هلیوگراور

این چاپ ساده شده روش فلکسوگرافی می باشد اگر به جای آن سیلندر چاپی به روش گراور فرم یا تصویر روی سیلندر حکاکی گردد با حرکت نمودن این سیلندر در درون مخزن مرکب و قرار گرفتن یک تیغه فولادی تصویر به سطح چاپ انتقال می یابد در این شیوه چاپ به کمک عمل شیمی گرافی تصویر یا فرم را روی سیلندری که پیشتر روی آن عمل آبکاری مس صورت‌ گرفته انتقال می دهند پس از منتقل کردن تصویر بر روی سیلندر آبکاری شده مسی آبکاری گرم انجام ‌گرفته تاب سیلندر مقاومت به سایش دهد در نتیجه با قراردادن یک تیغه فولادی بسیار مناسبی تصویر بر روی سطح مورد نظر انتقال خواهد یافت.

  • مرکب چاپ اسکرین

این چاپ بر مبنای منتقل شدن مرکب چاپ از مناطق باز طوری که مناطق تصویری آن به کمک مواد شیمیایی بسته شده صورت می گیرد. چاپ اسکرین به صورت تک تک ورقی یا به شکل رول برای چاپ پلاستیک یا چاپ پارچه به کار میرود. ویسکوزیته مرکب چاپ سیلک متوسط است و به معنای آن که حالت خمیری میان مرکب های فلکسو و لیتوگرافی یا لترپرس میباشد.

  • مرکب های ویژه چاپ قوطی

این مرکب ها معمولاً از حل شدن رزین و حلال مناسب که بتواند بر روی فلز بنشیند انتخاب می شوند که این کار مستلزم افزودن افزودنی های مناسب برای جلوگیری از لغزندگی ساییدگی مقاومت روی فلز و همچنین جوش نزدن می باشد. مرکب های بدون حلال سیستم مرکب جدید توسعه یافته تا آلودگی هوا را از روی مرکب حذف کند.

  • مرکب چاپ های کاتالیتیک

آنها به جهت چاپ وب کاربردی هستند شامل دو مایع پلیمر مانند ملامین و فرمالدیید هستند چه اتصال سراسری جامدی در حضور یک اسید تشکیل خواهند داد.

  • مرکب های یووی

با توجه به آلودگی های محیط زیست زیان بار بودن حلال های شیمیایی که در فرمول فرمولاسیون مرکب چاپ به کار میرود، زیان بار است. به همین جهت و برای کاهش انتشار مواد شیمیایی در محیط از مرکب های یوبی استفاده می کنند؛ آنها در حالت عادی خشک نشده و تنها با تابش نور ماورا بنفش خواهند شد و حلالی را در محیط انتشار نمی دهند و همچنین زیانی برای چاپ چی نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *