در سال ۲۰۲۱ همچنان شاهد رشد هر چه بیشتر تجارت الکترونیکی خواهیم بود و ممکن است با گذشت سال به دنبال تطابق جدیدی با سرعت بالای خرید آنلاین باشیم. اما این اتفاق برای برندها به چه معناست؟

فروشگاه‌های کوچک کالاهای خود را به صورت حضوری ارائه می‌دهند زیرا مشتریان قادر به لمس و ارتباط با بسته‌بندی و محصول دست اول خود هستند. اما با خرید آنلاین، تجربه تجاری دشوارتر است زیرا مشتریان فقط قادر به ارتباط با تصاویر محصولات شما هستند. به همین دلیل در نظر گرفتن بسته‌بندی تجارت الکترونیکی و تأثیری که ممکن است از شرکت‌های پستی تا تجربه آنباکسینگ یا جعبه‌گشایی روی مشتریان شما ایجاد کند، مهم است!

بیایید از ابتدا شروع کنیم و در مورد جنبه‌های اصلی بسته‌بندی تجارت الکترونیکی بحث کنیم که پایه و اساس یک تجربه موفق مشتری ‌مداری را ایجاد می‌کند.

بسته‌بندی تجارت الکترونیکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

بسته‌بندی تجارت الکترونیکی اغلب به بسته‌بندی گفته می‌شود که برای ارسال مستقیم محصولات شما به مشتریان استفاده می‌شود.

با افزایش صنعت تجارت الکترونیکی به دلیل شیوع کرونا، خریداران رو به استفاده از فروشگاه‌های آنلاین آورده‌اند و فروشگاه‌های خرده فروشی برای صرفه جویی در هزینه‌ها به فروشگاه‌های آنلاین منتقل می‌شوند. به همین دلیل جعبه‌های حمل و نقل در حال حاضر به یک بخش حیاتی از تجربه جعبه‌گشایی یا آنباکسینگ برای اکثر مصرف کنندگان تبدیل شده‌اند.

یک نظرسنجی اخیرا نشان داده است که خریداران کالاهای لوکس بیشتر تمایل دارند که آنباکسینگ یا جعبه‌گشایی بسته خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، ۳۸٪ از افراد می‌گویند این کار را تا به حال انجام داده‌اند.

در اینستاگرام، unboxing   # 1.3میلیون بار استفاده شده است. بنابراین واضح است که باز کردن بسته‌ها تجربه ای است که اغلب مورد پسند بسیاری از مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و برای مشاغل، فرصتی عالی برای تبلیغ برند خود به دیگر افراد است.

روند فعلی بسته بندی تجارت الکترونیکی

برای فروشندگان آنلاین که به برند خود اهمیت می‌دهند بسیار مهم است که در آخرین روندها و نظرات مصرف کننده قرار بگیرند. به عنوان مثال، عدم تمایل به بسته‌بندی‌هایی با اندازه نامتناسب و بیش از حد بزرگ، و تمایل روزافزون به بسته‌بندی تجارت الکترونیکی با مقاومت بالا، رو به افزایش است.

این روند با گذشت زمان دارای اهمیت بیشتری شده است. مقاومت جعبه بسته‌بندی برای خریداران جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است، به طوری که ۷۴٪ جوانان ۱۸-۲۹ ساله اظهار داشتند که این امر بر انتخاب آنها تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از برندها اکنون از این فرصت استفاده می‌کنند تا خلاقیت و هویت برند خود را با سفارشی سازی کامل جعبه‌های حمل و نقل خود به نمایش بگذارند تا در رقابت با سایر رقبا متفاوت باشند. برای این که بتوانید بسته‌بندی مناسبی برای تجارت الکترونیکی خود داشته باشید باید ایده‌پردازی کنید اما ممکن است چندان کار راحتی نباشد یا حتی تجربه کافی در طراحی بسته‌بندی نداشته باشید اما نگران نباشید، در ادامه ما به شما کمک خواهیم کرد که بهترین نوع بسته‌بندی را با توجه به محصول خود انتخاب کنید.

اولین مراحل بسته بندی تجارت الکترونیکی

بسته‌بندی به اندازه خود محصول در ارائه اولین اثر بر مشتری مهم شده است. تحقیق و برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا روش‌هایی را پیدا کنید که بسته‌بندی شما با کالاهای تجاری و هویت تجاری شما در یک راستا باشد. علاوه بر این، بسته‌بندی سفارشی می‌تواند به شما در ایجاد هویت تجاری قوی در بین مشتریان کمک کند و مطمئنا مشتریان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و شما را به دیگر آشنایان نیز معرفی خواهند کرد.

اگر در مراحل ابتدایی تصمیم‌گیری برای بسته‌بندی تجارت الکترونیکی محصولات خود هستید، ما در معرفی گزینه‌های مناسب محصولتان به شما کمک خواهیم کرد.

اگر فروش شما در مقادیر بسیار کم است، افزودنی‌های سفارشی ارزان را برای بسته‌بندی محصولات خود در نظر بگیرید. در بسته‌بندی با اندازه استاندارد می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • روبان
  • برچسب‌ها
  • کاغذهای طرحدار

با این وجود بسته‌بندی کاملا سفارشی که با نوع محصول و برند شما شخصی‌سازی‌شود به کسب و کار شما این امکان را می‌دهد که تأثیر بیشتری بر مشتری بگذارد و افراد بیشتری را به خود جذب کند. بنابراین فکر کنید که کدام یک از این گزینه‌ها برای بسته‌بندی محصول شما بهتر است؟

بودجه جایگذاری محصول و تعیین ابعاد

قبل از شروع هر کاری، باید بدانید که هدف کلی شما برای بسته‌بندی چیست. تعیین بودجه بر اساس مقدار ارزشی که بسته‌بندی شما می‌تواند برای محصولتان به همراه داشته باشد، به شما کمک می‌کند تا انتظارات درستی را در مورد هزینه و انتخاب طراحی بسته‌بندی موفق داشته باشید. به این ترتیب هزینه بسته‌بندی شما بیشتر از بودجه شما نخواهد شد.

بسته‌بندی خوب طراحی شده تقریبا همیشه هزینه‌های خود را در برخواهد داشت. اما با این حال با افزودن ارزش به محصول، محافظت کافی از محتویات و ارائه طراحی درست براساس محصول مربوطه، می‌تواند باعث افزایش میل مشتری نسبت به برند شده و در نهایت باعث افزایش فروش شما شود.

بازار هدف چیست و رقبای شما چگونه محصولات خود را بسته‌بندی می‌کنند؟ این به شدت در تمایز محصول / برند شما نقش دارد. همه این عوامل می‌تواند به تعیین نوع بسته‌بندی و حجم مورد نیاز شما برای اولین بار تولید کمک کند.

بسته‌بندی سفارشی می‌تواند تأثیر ماندگاری بر مشتری شما بگذارد و به محصولات شما ارزش و کیفیت بالاتری ارائه دهد. بنابراین به این فکر کنید که چگونه محصول را در جعبه بسته‌بندی قرار می‌دهید، می‌خواهید ساختار جعبه شما به چه شکل باشد؟

ابعاد مناسب بسته بندی و هزینه آن

به طور مثال؛ اگر در زمینه لوازم آرایشی یا زیبایی فعالیت می‌کنید، قرار دادن کالاها در جعبه‌ای که اندازه، شکل و رنگ آن بدون نیاز به باز کردن بسته‌بندی قابل مشاهده باشد بسیار مهم است.

همه این‌ها به شما بستگی خواهد داشت، اما در نظر گرفتن این که بسته‌بندی شما چقدر بزرگ یا کوچک خواهد بود نیز ضروری است، زیرا این امر بر هزینه بسته‌بندی نیز تأثیر می‌گذارد. برای داشتن مقرون به صرفه‌ترین روش، بهتر است ابعاد را به حداقل برسانید و بسته‌بندی را سبک و کوچکتر نگه دارید. به این ترتیب در حالی که بسته بندی همچنان از محصول محافظت می‌کند اما هزینه‌های مواد و هزینه حمل و نقل را نیز می‌توانید پس انداز کنید.

در نارون کارتن ، متخصصان بسته‌بندی می‌توانند به شما کمک کنند بسته‌بندی‌هایی ایجاد کنید که فضای کمتری برای جابجایی محصول شما داشته باشد. این به نوبه خود به محصولات شما ثبات بیشتری می‌بخشد و خطر آسیب را به حداقل می‌رساند.

اکنون که ابعاد جعبه بسته‌بندی نهایی شده است، می‌توانید به دنبال ساختار ایده آل برای بسته‌بندی محصول خود باشید. میزان حفاظت و وزن محصول خود را در نظر بگیرید. به طور کلی اقلام سنگین و بزرگ برای مقاومت در برابر شرایط سخت حمل و نقل به حفاظت بیشتری نیاز دارند .

انتخاب روش چاپ مناسب

کیفیت چاپ به طور قابل توجهی بر ارائه و ظاهر کلی بسته‌بندی محصول شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که شکل و اندازه جعبه سفارشی برای جا دادن محصولات شما مهم است، چاپ برای جلب توجه مشتریان اهمیت دارد.

نمایش اطلاعات روشن و مختصر درباره محصول برای ایجاد ارتباط با مشتریان مهم است. حفظ شفافیت کامل به شما امکان می‌دهد که اعتبار برند خود را ارتقا دهید و مشتری وفاداری کسب کنید. اطمینان حاصل کنید که روی بسته‌بندی خود اطلاعات زیر را درج می‌کنید:

  • خطرات
  • مواد شیمیایی مضر
  • دستورالعمل‌های کاربر
  • مزایای استفاده از محصول

انتخاب روش چاپ مناسب برای بسته‌بندی جهت برقراری ارتباط با مشتریان دارای اهمیت بسیاری است. تصور کنید اگر مشتریان نتوانند اطلاعات درج شده روی بسته را به درستی بخوانند، در این صورت نمایش اطلاعات روی بسته‌بندی شما فایده‌ای ندارد.

چاپ دیجیتال و چاپ افست گزینه‌های اصلی چاپ برای بسته‌بندی است که با کلیک روی هر کدام میتوانید با نوع چاپ بطور کامل آشنا شوید.

آرم برند

در این قسمت از طراحی باید در لحظه دریافت جعبه توسط مشتری قابل مشاهده باشد. آرم برند می‌تواند با چاپ بیرونی روی جعبه و یا داخل جعبه نظر مشتریان را به خود جلب کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما بر روی بسته به خوبی دیده شده و در خاطر مشتریان به یاد ماندنی می‌شود.

تبدیل شدن لوگوی برند شما به عنوان طرح اصلی بسته‌بندی، این امکان را به مشتریان می‌دهد تا نام تجاری شما را به خاطر بسپارند و هنگام خرید دوباره، با خیالی آسوده محصولات شما را خریداری کنند.

نمونه سازی اولیه

نمونه سازی یکی از مهمترین مراحل فرآیند بسته‌بندی است. پیشنهاد می‌شود نمونه اولیه‌ای برای تأیید ساختار و چاپ نهایی بسته‌بندی شما ساخته شود. تصور کنید صدها یا هزاران جعبه با ابعاد اشتباه، یا تناسب نادرست دریافت کنید، در این صورت اهمیت نمونه‌سازی را به خوبی درک خواهید کرد.

برخلاف دیگر محصولات، بسته‌بندی‌های سفارشی مخصوص محصولات شما ساخته شده و قابل برگشت و استرداد نیست. بسته‌ نادرست باید از سایر بسته‌بندی‌ها خارج شده و بازیافت شود، که باعث تحمیل هزینه اضافی برای شما شده و سبب می‌شود شرکت شما استرس و زمان بیشتری را برای راه اندازی محصول تحمل کند. برای بررسی صحت رنگ و چاپ، یک مدرک CTP  فیزیکی دریافت کنید و یک نمونه غیر چاپی می‌تواند اطمینان شما را نسبت به اتصالات درست جعبه بسته‌بندی حاصل کند.

بسته بندی مناسب بدون آسیب رساندن به محصول

شیوع فزاینده تجارت الکترونیکی شرکت‌ها را مجبور می‌کند بسته‌بندی خود را متناسب با آن تنظیم کنند. اطمینان از آسیب ندیدن کالا در هنگام تحویل کالا چالش اصلی تولیدکنندگان و خرده فروشان است، زیرا کالای آسیب دیده در هنگام تحویل اغلب منجر به از دست دادن مشتری می‌شود.

در حقیقت مطالعه انجام شده نشان می‌دهد، ۳۹ ٪ از مصرف کنندگان می‌گویند که اگر بسته‌بندی دریافتی آنها آسیب ببیند، دیگر محصولات مورد نیاز خود را از همان تأمین کننده خریداری نمی‌کنند و در صورت آسیب دیدن محصول، این درصد به ۵۵ ٪ افزایش می‌یابد. بنابراین امروزه طراحی و اجرای بسته‌بندی‌های کارآمد و مناسب ضروری است. اما زیاده‌روی نکنید، زیرا بسته‌بندی بیش از حد می‌تواند بر سودآوری هر محموله تأثیر منفی بگذارد.

بسته‌بندی خود را شخصی‎‌سازی کنید

مشتری‌ها دوست دارند احساس خاصی داشته باشند و تصویر برند نقش مهمی ‌در تجربه خرید آنها دارد. امروزه، نرم افزارها امکان شخصی سازی بسته‌بندی را آسان تر می‌کنند و گزینه‌های بی‌پایانی را برای شما به وجود می‌آورند. علاوه بر این، همان طور که مردم بسته‌های بیشتر و بیشتری را در خانه دریافت می‌کنند، مهم است که محصول شما در میان سایر بسته‌ها برجسته باشد.

نمای بیرونی و داخلی بسته به میزان قابل توجهی در ایجاد تأثیر خوب بر مشتری کمک می‌کند. با کمی‌خلاقیت، امکان شخصی سازی محموله‌ها به سادگی وجود دارد . به عنوان مثال می‌توانید طرحی را روی جعبه یا نوار دور آن چاپ کنید، یا از برچسب و استیکرهای جذاب  یا بسته‌بندی حبابدار به شکل خلاقانه استفاده کنید.

و سخن آخر

تجارت الکترونیک می‌تواند یکی از نقاط عطف کار شما باشد اگر آن را به درستی شناخته باشید. یکی از مواردی که در تجارت الکترونیک باید به آن توجه کنید، بسته‌بندی است. بازار هدف خود را بشناسید، وقتی متوجه می‌شوید که بازار هدف شما به دنبال چه چیزی است، در این صورت سبب می‌شود که بسته‌بندی ای ارائه دهید که به فروش محصولات شما و جذب مشتری جدید کمک کند.

اگرچه ممکن است شروع کار در بسته‌بندی تجارت الکترونیکی کمی مشکل ساز باشد، اما با مشاوره گرفتن از کارشناسان مربوطه می‌توانید تجربه راحت و لذتبخشی را برای بیزینس خود فراهم کنید و از هزینه‌های بیش از حد جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *