لمینت چیست ؟

لمینیت (Laminate) در لغت به معنای چسباندن است، با توجه به این که ضخامت کاغذ و مقواهای ترکیبی، با کیفیت و چاپ پذیری آن رابطه عکس دارد، مقواهای ترکیبی مثل ای فلوت یا سی فلوت به علت اینکه لایه ای کرکره ای داخلشان وجود دارد، سطح چاپی آنها ناهموار است و قابلیت چاپ با کیفیت و عبور از دستگاه های چاپ افست را ندارند.

بنابراین در نارون کارتن در چاپ جعبه هایی که کیفیت بالایی مد نظر مشتری است، کار چاپی روی کاغذ گلاسه نازک چاپ میشود، پس از روکش سلفون و یووی موضعی (درصورت نیاز مشتری) برای اینکه ضخامت مورد نظر تامین گردد، فرم چاپی آماده شده را روی انواع مقواهای، ای فلوت، سی فلوت و پنج لایه لمینیت مینماییم، سپس با ساخت قالب و دایکات کار نهایی آماده میگردد، کاربرد لمینیت در صنایع چاپ و بسته بندی کارتن سازی بسیار است، اما عموما برای ساخت انواع جعبه کاربرد دارد، نارون کارتن با در اختیار داشتن تجهیزات کامل لمینیت در خدمت مشتریان محترم میباشد.

دلیل استفاده از لمینیشن در تولید کارتن بسته بندی لمینتی

علت ارائه روش لمینیشن و تولید کارتن بسته بندی لمینتی، ضعف چاپ روی کارتن و مقوای معمولی است. جذابیت و کیفیت چاپ روی کارتن یا ظرف بسته بندی کالا می تواند با سرعت بیشتری برای مشتری جلب توجه کند.

معرفی انواع کارتن لمینتی

در صنعت کارتن سازی، چاپ کارتن لمینتی نقش مهمی در بسته بندی با کیفیت برای انواع محصولات دارد.

برای ساخت انواع کارتن ها و جعبه های لمینتی، سطحی از مقوا که بر روی آن عملیات چاپ انجام شده روی سطح کارتن چسبانده می شود. در داخل کارتن ها لایه هایی به اسم فلوت برای شکل دادن به موج ورق کارتنی وجود دارند. این فلوت ها  بر اساس استانداردهایی به صورت A,B,C,E,F  تقسیم بندی می شوند و دارای ارتفاع و فاصله های متفاوتی هستند.

به دلیل قطر و تعداد لایه های کارتن های لمینتی که روی هم چسبانده می شوند، انواع بسته بندی کارتن لمینتی با یکدیگر متفاوت هستند.

‍۱- جعبه لمینت دو لایه: این جعبه ها در سه کلاس E  فلوت، C فلوت و B فلوت تولید می شوند و مناسب برای بسته بندی اقلام سبک هستند. جنس زیره در جعبه لمینت دولایه یا سینگل فیس دارای دو لایه فلوتینگ و فیس است و لایه ای که لمینت می شود به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ چسبانده می شود.

۲- جعبه لمینت سه لایه: این جعبه سه لایه با سطح لمینت شامل چهار لایه بوده و جنس زیره آن دارای سه لایه فلوتینگ و دو فیس در دو طرف فلوتینگ می باشد. لایه ای که لمینت می شود به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از دو سطح فیس قرار گرفته و چسبانده می شود.

۳- جعبه لمینت پنج لایه: این جعبه پنج لایه با یک سطح از لمینت پوشش داده شده و ترکیب متفاوتی از فلوت در ساخت این نوع جعبه های لمینتی استفاده می شود .جنس زیره این جعبه پنج لایه شامل دو سطح از فلوتینگ و سه سطح از فیس است که اطراف فلوتینگ را می گیرد.

چاپ بر روی این نوع کارتن به چه صورت است؟

بهترین راه برای فروش محصولات استفاده از کارتن های لمینتی است، چاپی که بر روی این کارتنها انجام می شود بسیار با کیفیت است چرا که به کمک ماشین آلات مخصوص به خود این کار صورت می گیرد آن هم به این شکل که مقوای چاپ شده را که به کمک دستگاه چاپ افست تولید شده را به چسب بر روی کارتن لمینت می چسبانند. در این جا نمونه هایی از تصاویر کارتن های لمنتی به همراه چاپی که بر روی آنها انجام شده را برایتان آورده ایم.

به مراحل نصب یک ورق مقوای توپر با چاپ افست بر روی سینگل فیس بسته بندی لمینتی یا لمینیشن گفته می شود. کارتن بسته بندی لمینتی کالا  را در برابر ضربه ها و آسیب های احتمالی حفظ می کند و به محصول ارزش می دهد و سبب جلب توجه مشتری می شود. همچنین در کارتن بسته بندی لمینتی کیفیت چاپ اطلاعات و تصاویر بر روی کارتن بسیار بالا می رود. برای چاپ بر روی کارتن بسته بندی سفید به منظور بسته بندی مواد غذایی، کارتن بسته بندی میوه صادراتی مانند کارتن خرما، کارتن هندوانه ، بسته بندی میوه خشک و برای ایجاد چاپ و درج محتوا بر روی بسته بندی محصولاتی مانند بسته بندی چای، کارتن بسته بندی آجیل، بسته بندی خشکبار، کارتن بسته بندی پسته صادراتی و کارتن بسته بندی زرشک نیز از چاپ لمینت استفاده می شود.

مزیت های کارتن لمینتی در مقایسه با کارتن معمولی

تولید کارتن لمینتی در مقایسه با کارتن معمولی دارای مزیت های مهمی است. وجود چاپ لمینت در تولید کارتن لمینتی سبب ایجاد قابلیت های خاصی در این نوع کارتن می شود. برای کسانی که دنبال خرید کارتن با قیمت مناسب هستند بجای خرید کارتن لمینتی، کارتن معمولی پیشنهاد می شود زیرا این نوع کارتن دارای قیمت مناسبی می باشد.

  • دوام و استحکام بیشتر بسته بندی
  • کیفیت و دقت بالای چاپ روی کارتن
  • شکیل تر بودن کار در مقایسه با کارتن معمولی
  • دقت بالاتر و در نتیجه کار بی نقص تر
  • کاربرد در بسته بندی قطعات نیمه سنگین
  • در بازاریابی و فروش تأثیر مثبت دارد.
  • راحتی بیشتر در حمل و نقل کالا
  • روشی موثر و کارا در تبلیغات برند
  • تنوع در جنس و کیفیت متناسب با نیاز
  • قیمت های متفاوت با توجه به تنوع محصولات.

 

معایب خرید جعبه و کارتن لمینتی

در کنار مزایای بسیاری که کارتن لمینتی دارد می توان معایبی را نیز برای این نوع کارتن بسته بندی نام برد که شامل هزینه بسته بندی بالا و عدم کاربرد در خصوص قطعات سنگین می باشد. به دلیل استفاده از چاپ لمینت بر روی این کارتن و نقش بسته بندی لمینتی در افزایش فروش محصولات، قیمت خرید و فروش کارتن لمینتی در مقایسه با قیمت سایر کارتن ها بیشتر است.

 

تولید کارتن لمینتی

این کارتن در چند مرحله تولید می شود که این مراحل را به طور مختصر برای شما شرح می دهیم.

  • طرح کردن طرحی که می خواهید روی آن چاپ کنید
  • طراحی کردن خط تیغ
  • ساختن قالب کارتن
  • گرفتن زینک
  • پستر را چاپ کردن
  • در صورتی که نیاز باشد بر روی چاپ سلفون کشیده می شود
  • عملیات لمینت را انجام دادن
  • تیغ زدن و دایکات
  • منگنه کردن
  • بسته بندی کردن
  • و در آخرین مرحله ارسال بسته بندی انجام شده

ماشین آلات کاربردی در تولید کارتن لمینتی

به طور کلی تولید کارتن لمینتی به وسیله دو دستگاه سرد و گرم انجام می شود که دستگاه سرد: برای تولید کارتن های ۳ لایه و  کارتن های ۵ لایه به کمک چسب سیلیکات و چسب سلفون استفاده می شود. ولی دستگاه گرم: جهت تهیه منوهای غذاها، کارت های ویزیت آن هم در ابعاد مختلف استفاده می شود.

در صنعت کارتن سازی و ساخت کارتن و جعبه لمینتی دستگاه های مختلفی استفاده می شوند و مراحل مهمی باید طی شود. جهت تهیه کارتن لمینتی و بسته بندی لمینتی به ماشین آلات زیر نیاز است.

۱- دستگاه شیتر در تولید کارتن لمینتی

در فرایند تولید کارتن بسته بندی لمینتی، عملیات برش مقوا بر عهده دستگاه شیتر است که با توجه به دستور طراحی و برنامه‌ریزی، عملیات برش را انجام می ‌دهد. این دستگاه دارای سرعت بالا (۳۰۰۰ ورق در ساعت ) و دقت حدود ۵/۱ میلی‌متر می باشد. دستگاه شیتر عملیات برش مقواهای رول با عرض ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتر را انجام می دهد. این دستگاه به طراح در زمینه کاهش ضایعات ورق و نهایتاً قیمت تمام ‌شده بسته بندی لمینت کمک می کند.

۲- ماشین چاپ برای چاپ کارتن لمینتی

از لحاظ کارایی ماشین های چاپ دارای انواع مختلفی هستند که در ساخت کارتن و جعبه های لمینتی کاربرد دارند. کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و آمریکا در ساخت ماشین های چاپ پیشتاز هستند.

ماشین چاپ افست از جمله ماشین های چاپی است که در مراحل ساخت کارتن لمینت نقش دارد. روش کارکرد ماشین چاپ افست به‌صورت فیلم و زینک است برای استفاده از این دستگاه چاپ، ابتدا موضوع مدنظر توسط طراح و بوسیله کامپیوتر و یا دست طراحی می شود. در مرحله بعد توسط دستگاه امیج سیتر به فیلم تبدیل شده و به ازای هر رنگ یک فیلم تهیه می‌شود. در ایران کارهای چاپی در چهار رنگ و گاهی شش رنگ طراحی می شوند. در مرحله دیگر فیلم تهیه ‌شده توسط دستگاه به زینک تبدیل شده و زینک جهت چاپ به چاپخانه ارسال می‌شود.

مراحل تهیه فیلم و زینک در لیتوگرافی انجام می گیرد و سپس زینک تهیه شده در لیتوگرافی، بر روی ماشین چاپ بسته شده و عملیات چاپ مطابق زینک ارائه‌ شده انجام می پذیرد.

برای اینکه چاپی گیرا و همه پسند بر روی کارتن لمینتی صورت گیرد باید در طراحی از طرح و روانشناسی ها بهره برد. عواملی مانند ماشین چاپ نو و اپراتور ماهر ، کیفیت مرکب چاپ و PH آب مصرفی در چاپ می تواند روی کیفیت و رزولویشن چاپ روی بسته بندی جعبه و کارتن لمینتی تاثیر زیادی داشته باشند.

۳- ماشین دایکات برای ساخت کارتن بسته بندی لمینتی

برای چاپ بر روی انواع کارتن و ساخت جعبه و کارتن لمینتی از دستگاه های دایکات رفت و برگشتی، دایکات فکی و دایکات    BOBEST  استفاده می شود.

  • ماشین دایکات رفت و برگشتی: این دستگاه از لحاظ دقت و کیفیت در حد متوسط بوده و کاربرد آن برای تولید بسته بندی جعبه های لمینت با ابعاد بالا می باشد. در ایران به دایکات رفت و برگشتی اصطلاحاً دایکات پینگ‌پنگی نیز گفته می شود.
  • ماشین دایکات فکی: از لحاظ دقت و کیفیت در حد خوب است و کاربرد آن برای تولید جعبه‌های با ابعاد متوسط می باشد. ماشین دایکات فکی از لحاظ کار و آماده‌سازی از نوع دایکات رفت و برگشتی بهتر بوده و تیغ آن تا حدود۱۰٪ از دایکات رفت و برگشتی کیفیت بهتری دارد.
  • ماشین دایکات BOBEST: این دستگاه از بهترین نوع دستگاه دایکات در ایران می باشد. از نظر کیفیت و کارایی در حد بسیار خوبی است و نوع قالب مصرفی در این نوع ماشین دایکات از نوع قالب دو پوند و معمولاً از نوع تیغه سندویک سوئد است. از این قالب برای ساخت جعبه‌های مقوایی و کارتن بسته بندی لمینت استفاده می شود. همچنین قالب سه پوند برای ساخت کارتن سه لایه و پنج لایه لمینتی کاربرد دارد. از کاربردهای ماشین دایکات ( BOBEST ) علاوه بر تولید بسته بندی لمینت، می توان به ساخت جعبه پلی‌اتیلن دار برای مصرف مایعات خصوصاً شیر اشاره کرد.

۴- ماشین لب چسب برای ساخت کارتن های لمینت

کارکرد مهم دستگاه لب چسب انجام عملیات چسباندن لبه‌های کارتن و یا جعبه به یکدیگر در بسته بندی لمینتی می باشد. این دستگاه در مراحل پایانی تولید کارتن لمینتی کاربرد دارد؛ این دستگاه باید سرعت دقت بالا به همراه زمان آماده‌سازی کم باشد.

شناخت انواع ماشین های چسب برای تولید کارتن لمینتی بسیار اهمیت دارد. چنانچه جعبه یا کارتنی طراحی شود و تا مرحله چسب زنی انجام شود ولی در این مرحله ماشین لب چسب نتواند لبه‌های آن را به هم بچسباند، باید کار با دست چسب زده شود. در این صورت زمان زیادی برای چسباندن لب های کارتن لمینتی باید اختصاص داده شود که سبب بالا رفتن هزینه و قیمت تمام شده خرید و فروش کارتن لمینتی می شود.

کاربردها و موارد استفاده از این نوع کارتن

کارتن و جعبه لمینتی در مکان ها و برای بسته بندی محصولات مختلف کاربرد مفیدی دارد. زیرا بسته بندی کارتن لمینتی دارای ویژگی های خاصی است که می تواند روی فروش محصول و جلب توجه مشتری تاثیر زیادی داشته باشد، مانند : رستوران و نوار منوها، کتاب‌ها و صفحات، مجموعه بسته‌های تبتی، کارت‌های بازرگانی، بخش های آموزشی، چک لیست، نقشه‌ها، نمودار‌ها، موارد تبلیغاتی و فروش، لیست قیمت‌ها، عکس و کارت.

تفاوت کارتن معمولی با کارتن لمینتی چیست؟

برای تولید کارتن لمینتی، تولید کننده کارتن لمینتی باید مراحل چاپ و کارتن سازی را به صورت جداگانه انجام دهد. مراحل تولید جعبه و کارتن لمینتی به این شکل است که در ابتدا تولید کننده کارتن لمینتی، طرح مورد نظر را روی مقوا توسط ماشین چاپ افست چاپ می کند.

در مرحله بعد اقدام به لمینت مقوای چاپ شده روی ورق کارتن می نماید و سپس وارد مراحل ساخت کارتن می شود. اما در فر آیند تولید کارتن معمولی به طور همزمان دستگاه چاپ فلکسو با مراحل کارتن سازی (دایکات و لب چسب) اقدام به چاپ طرح روی ورق کارتن می کند. چاپ فلکسو در مقایسه با چاپ لمینتی از کیفیت پایین تری برخوردار است و در ساخت کارتن معمولی عملیات لمینت از فرآیند تولید حذف شده است. در کارتن معمولی و بدون لمینت، چاپ بر روی خود ورق کارتن صورت می گیرد که باعث کاهش کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن می شود.

قیمت کارتن

برای گرفتن استعلام قیمت کارتن لمینتی می توانید با کارشناسان ما که همیشه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز هستند تماس بگیرید. قیمت این نوع کارتن به عواملی مانند: ابعاد کارتن، وزن کارتن، نوع کاغذ و نوع فلوتی که در هنگام تولید آن استفاده می شود بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *