اتصال کارتن با منگنه در لب چسب از جمله مواردی است که برای کارتن بسته بندی لوازم سنگین انجام میگیرد. در برخی موارد به دلیل سنگینی وزن لوازم تولید شده نمیتوان از چسب استفاده کرد، بنابراین، از منگنه برای چسباندن لب چسب کارتن استفاده میکنند.

منگنه کوب

اتصال کارتن منگنه در لب چسب توسط دستگاه های منگنه زن انجام میگیرد. بعضی از انواع جعبه ها با توجه به شکل و فرم قالب نیاز به اتصالی به نام لب چسب دارند که دوخت لب چسب در واقع آخرین مرحله از فرآیند تولید جعبه و کارتن می باشد.

در حالت کلی، دوخت لب چسب به دو صورت انجام میگیرد. نوع پر کاربرد تر و در واقع به صرفه تر استفاده از چسب و نوع محکم تر و پر هزینه تر، استفاده از منگنه در دوخت کارتن می باشد. البته در بسیاری از جعبه های کوچک و ظریف امکان استفاده از منگنه وجود ندارد و با توجه به کاربرد آن ها اکثرا نیازی هم به دوخت منگنه ای ندارند.

اما در برخی موارد با توجه به وزن سنگین محصولات نمیتوان این اتصال را با چسب انجام داد به دلیل آن که تحمل وزن بالای کالا را نداشته و ممکن است کارتن از قسمت لب چسب پاره شود و کالا را دچار آسیب کند.

چسباندن قسمت لب چسب به بدنه کارتن توسط منگنه کوب در انواع دستی و اتومات انجام میگیرد که در انتها کارتن تکمیل شده و پس از بسته بندی به دست مشتری میرسد.

کار با دستگاه دوخت کارتن

دستگاه منگنه زن در دو نوع اتوماتیک و دستی وجود دارد. دستگاه منگنه زن دستی به صورت پدالی کار میکند یعنی زمانی که قرار است لب چسب را به بدنه کارتن منگنه کنند یک پدال وجود دارد که با فشردن آن دستگاه به شکل چرخ خیاطی کار دوخت منگنه را انجام میدهد و اپراتور دستگاه با مهارت مورد نیاز اقدام به کنترل فرآیند به صورت دستی میکند.

دستگاه اتومات منگنه زن نیز همین کار را به صورت خودکار انجام میدهد، با این تفاوت که در مدل اتومات آن میتوان تعداد و فاصله دوخت منگنه ها با استفاده از نرم افزار مرتبط با دستگاه تعیین کرد.

     

تفاوت دستگاه اتومات منگنه زن نسبت به نوع دستی آن دقت و نظم در دوخت کارتن است. در مدل دستی شاید نیروی انسانی که در حال منگنه زن است، پدال را دیرتر فشار دهد یا دست خود را زودتر بکشد به همین دلیل فواصل میان منگنه ها ممکن است نامنظم باشد ولی در نوع اتومات آن با چنین خطاهایی مواجه نخواهید شد.

         

جنس سوزن منگنه کارتن سازی

سوزن منگنه ای که در کارتن سازی ها مورد استفاده قرار میگیرد نوعی از آلیاژ مس است که مثل قرقره در بالای دستگاه قرار گرفته است.

نکته: زمانی که از منگنه برای اتصال لب چسب به کارتن استفاده میکنید، به طور مثال اگر کارتن ۵ لایه داشته باشید منگنه از این ۱۰ لایه یعنی ۵ لایه لب چسب و ۵ لایه بدنه کارتن رد شده و اتصال انجام می گیرد.

ولی زمانی که از لب چسب استفاده میکنید یک لایه از لب چسب به یک لایه از کارتن می چسبد و ممکن است در طولانی مدت و در حین جابجایی برای محصولات سنگین وزن مشکل ساز شود. حتی در مواردی خاص منگنه را دوبل می زنند یعنی دو منگنه کنار هم می خورد تا استقامت و استحکام کارتن تضمین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *