در طول چند سال اخیر روش های چاپ گوناگون و مختلفی بر روی کارتن ایجاد شده است ولی آیا همه این روش ها جزء بهترین راه های چاپ شناخته شده است یا خیر؟ یکی از این روش ها چاپ به صورت بسیار کاربردی و صحیح روش چاپ فلکسو است که در طول چند سال اخیر در بیشتر شرکت های کارتن سازی و حتی مراکز چاپ استفاده می شود. اولین سوالی که برایتان پیش می آید حتما چاپ فلکسو چیست؟

آشنایی با دستگاه چاپ فلکسو

چاپ فلکسو نوعی چاپ است که در آن یک صفحه انعطاف پذیر به نام کلیشه که ازجنس ژلاتین است با ورق کارتن تماس دارد . این روش به دلیل انعطاف کلیشه فلکسو نام گرفته است. ازچاپ فلکسو به صورت گسترده جهت بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. در واقع یکی از روش های چاپی بر روی کارتن چاپ فلکسی است و تا حدودی به چاپ افست شباهت دارد با این تفاوت که در چاپ فلکسو یک کلیشه انعطاف پذیر مانند فیلم و زینک است که این کلیشه را به دستگاه چاپ فلکسی چسبانده و به راحتی قابل نصب می باشد.

در واقع چاپ فلکسو گونه ای از چاپ به صورت برجسته بوده و نسبت به سایر چاپ ها دارای کیفیت بالاتری می باشد. یکی از نکات کلیدی در چاپ فلکسو این است که این روش چاپ برای محصولات خاصی نبوده بلکه دلیل استفاده و شایع شدن این روش به خاطر دستگاه چاپ فلکسو می توان در سطوح گسترده و وسیع کار چاپ را انجام داد. یکی دیگر از دلایل استفاده از چاپ فلکسو به خاطر استفاده از آن بر روی هر سطحی مانند فویل، سلفون، پلاستیک، کاغذ، لیبل، کارتن و… است که می توان به راحتی چاپ نمود.

شرکت نارون کارتن به واسطه برخورداری از دستگاه های مدرن چاپ فلکسو که دارای سیلندرهای آنیلوکس می باشند توانایی تولید انواع کارتن با کیفیت چاپ بالا را دارا می باشد. برای تولید برخی از روزنامه ها از چاپ فلکسو استفاده می شود.

موراد استفاده در چاپ فلکسو

همانطور که گفته شد خوشبختانه چاپ فلکسو از آن دسته از چاپ ها است که می توان بر روی هر سطحی از آن استفاده نمود ولی بهتر است که به برخی از موارد بسیار رایج برای استفاده از چاپ فلکسو اشاره نمود.
•    چاپ فلکسو بر روی کاغذهای دیواری
•    چاپ فلکسو بر روی لفاف های بسته بندی
•    چاپ فلکسو بر روی مجلات و روزنامه ها
•    چاپ فلکسو بر روی انواع نایلون و نایلکس
•    چاپ فلکسو بر روی بسته بندی مواد غذایی
•    چاپ فلکسو بر روی کتب و فرم ها اداری
•    چاپ فلکسو بر روی فویل و سلفون
•    چاپ فلکسو بر روی لیبل
•    چاپ فلکسو بر روی کارتن
•    چاپ فلکسو بر روی انواع پاکت
•    چاپ فلکسو بر روی ساک های کاغذی و پلاستیکی
این موارد بالا تنها بخشی از کاربردهای چاپ فلکسو بوده و به عنوان رایج ترین و مهم ترین کاربردهای چاپ فلکسو شناخته شده است.

آشنایی با نحوه چاپ فلکسو

همانطور که گفته شد دستگاه های چاپ فلکسو دارای کلیشه ای برجسته بوده (روش های ساخت کلیشه به صورت آنالوگ یا دیجیتال می باشد) و عملکرد این کلیشه به این صورت است که نواحی که باید چاپ شوند بالاتر از نواحی که چاپ نمی شوند قرار می گیرد و بعد از قرارگیری کلیشه عکس ها و نوشته ها با استفاده از موادی نظیر لاستیک یا فتوپلیمری قالب گیری شده و بعد از ایجاد عکس و نوشته ها کلیشه را در محل مناسب خود یعنی غلطک مخصوص نصب می نمایند.

در پشت غلطک مربوط به کلیشه غلطکی آغشته به رنگ است نصب می شود و این غلطک رنگی به طور کامل به کلیشه چسبانده می شود و به این صورت رنگ مورد نظر به کلیشه منتقل می گردد در نهایت این رنگ به همراه عکس و نوشته های مورد نظر بر روی سطح مورد نظر به چاپ می رسد.

در حالت انتقال چاپ بر روی سطح مورد نظر فرآیندی به نام آنیلوکسی اتفاق می افتد که در این روش مرکب از منبع مرکب به کلیشه می رسد و توسط کلیشه این رنگ به سطحی که باید چاپ انجام شود انتقال داده می شود در همین زمان بر روی آنیلوکسی حفره هایی وجود دارد که سبب می شود مقدار مشخصی رنگ از کلیشه به سطح چاپ منتقل شود. البته مهم است که بدانید که تعداد این حفره ها با توجه به  نوع چاپ و کیفیت چاپ متغیر می باشد و می توان به راحتی تعداد حفره ها را زیاد و کم کرد. در واقع باید گفت که سیستم چاپ فلکسو به صورت رتاری بوده و تصویر توسط کلیشه های ژلاتینی به ابعاد سه میل و پنج میل حمل گردیده و تصویر به راحتی در ابعاد بزرگ چاپ می گردد. نوع مرکب در چاپ فلکسو بسیار روان و به راحتی و زودتر خشک می گردد.

آشنایی با انواع دستگاه های مورد استفاده در چاپ فلکسو

معمولا دستگاه های مورد استفاده در چاپ فلکسو شامل دستگاه های رول بوده که این روش در سه مدل دستگاه زیر مورد استفاده قرار می گیرد.


۱- چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی (Cylinder Centeral Impression)    

در این مدل چاپ سیلندر مرکزی حول یک واحد چاپ قرار می گیرد و سطح چاپ شونده با چرخیدن حول سیلندر کشیده نمی شود به همین دلیل است که چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی انتخاب مناسبی برای چاپ روی سطوح نازک مانند پلاستیک می باشد.

۲- چاپ فلکسو با دستگاه ستونی یا فلکسو ایستاده  (Stack)

در این مدل واحدهای چاپ به صورت جداگانه و عمودی با هم قرار دارند. در این مدل در هر بار چاپ فشار مشخصی بر روی دستگاه وارد می شود به همین دلیل از چاپ فلکسو با دستگاه ستونی برای چاپ بر روی سطوح ضخیم با وزن بالا که دستگاه نمی تواند بر روی آنها کششی ایجاد نماید استفاده می نمایند. چاپ فلکسو با دستگاه ستونی به عنوان اولین دستگاه برای چاپ فلکسو تولید گردید.

۳- چاپ فلکسو با دستگاه افقی یا فلکسو خطی  (In Line)

در این مدل هم مانند چاپ فلکسو با دستگاه ستونی واحدهای جداگانه ای به صورت افقی وجود دارد که همین امر سبب ایجاد مشکل در هنگام چاپ تصویر و انطباق آن در هنگام چاپ ایجاد می شود برای کنترل این مشکل و این که در هنگام چاپ تصاویر و نوشته ها به درستی انطباق داشته باشند از کشش رول استفاده می نمایند. از چاپ فلکسو با دستگاه افقی برای چاپ لیبل، چاپ کارتن با سرعت بالا استفاده می‌نمایند.

بر اساس نوشته های بالا می توان گفت که  چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی از میزان قابلیت بالاتری نسبت به چاپ فلکسو با دستگاه ستونی و چاپ فلکسو با دستگاه افقی برخوردار است.

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه چاپ فلکسو

بطور کلی هر گونه دستگاهی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که سبب می شود یک دستگاه به طور کاملا منظم و مرتب فعالیت نمایند به همین دلیل می توان گفت که دستگاه چاپ فلکسو از چهار بخش اصلی به نام های رول باز کن، برج های چاپ، بخش خشک کن، رول جمع کن تشکیل شده است.

۱- رول باز کن

در این بخش کاغذ، مقوا، پلاستیک و هر چیزی که قرار است چاپ بر روی آن صورت بگیرد بر روی رول باز کن بسته می شود و از آن جا به سمت بخش چاپ هدایت می شود.

۲- برج های چاپ

بخش چاپ از مخزن مرکب و نورد مرکب ساخته شده است که توسط آنیلوکس هایی که دارای حفره هایی می باشند مرکب را به سمت کلیشه هدایت می نمایند در نهایت مقدار مشخص و مورد نیازی رنگ از آنیلوکس به سیلندر زینک انتقال داده  سیلندر زینک به کلیشه ساخته شده چسبانده می شود و از طریق سیلندر زینک مرکب به کلیشه منتقل شده و عمل چاپ کردن صورت می گیرد. بعد از آن سطح مورد نظر به سمت بخش خشک کن فرستاده می شود.

۳- بخش خشک کن

در بخش خشک کن هوای فشرده شده و گرم به سطح مورد نظر تماس داده شده و در این بخش رنگ ها بطور کامل خشک می گردد.

۴- رول جمع کن

در این بخش برای آن که سطح مورد نظر با چیزی برخورد نکرده و دچار مشکلی نشود به سمت رول جمع کن هدایت شده و به شیوه های مختلف رول جمع می شود.

استفاده از چاپ فلکسو روی کارتن

همان‌طور که گفته شد، چاپ فلکسو بدلیل استفاده از کلیشه ژلاتینی برجسته، برای چاپ روی هر سطحی از آن می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از چاپ فلکسو روی کارتن فرآیند چاپ کارتن را بسیار ساده و سریع کرده است و پیچیدگی چاپ لمینت کارتن را ندارد.

نارون کارتن با استفاده از دستگاه‌های بروز و جدید در زمینه انواع چاپ، فرآیند طراحی و تولید کارتن را با کیفیت بسیار عالی و با قیمت بسیار ارزان و مناسب انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *