چسب سیلیکات سدیم با نام علمی سدیم مت سیلیکات از سه جزء سیلیس، سدیم اکسید و آب تشکیل شده است که به صورت مایع و جامد در بازار یافت میگردد. چسب سیلیکات سدیم در مصارف مختلفی کاربرد دارد ولی در این مقاله می خواهیم به کاربرد های آن در صنعت ورق سازی و کارتن سازی بپردازیم. در ادامه خواهید دانست چرا و چگونه در مصارف مختلف تولید کاغذ، مقوا و کارتن از این نوع چسب استفاده میگردد.

چسب سیلیکات کارتن

حضور پر رنگ چسب سیلیکات در مراحل مختلف تولید صنعت کاغذ، مقوا و کارتن همچنان دیده میشود. در بزرگترین شرکت های چاپ و بسته بندی کارتنی و مقوایی از مرغوب ترین این نوع چسب در مراحل مختلف سالهاست بهره برده و نتیجه رضایت بخشی حاصل گردیده است. در ادامه این مراحل را نام برده و در خصوص هر کدام جداگانه توضیح مختصری خواهیم داد. این مراحل عبارتند از : خمیر کاغذ ، ورق سازی ، کارتن لمینتی.

خمیر کاغذ

برای تولید خمیر کاغذ، چسب سیلیکات به عنوان بالا بردن چسبندگی بسیار مناسب میباشد و باعث تولید انواع رول های کاغذ و مقوا و همچنین تولید لوله های مقوایی بوبین و تمام زیر شاخه های تولیدی که از خمیر کاغذ محصولاتی تولید میکنند کاربرد دارد.

ورق سازی

در تولید ورق های کارتنی برای چسباندن کاغذ رویه و زیره و همچنین فلوت های مابین آنها کاربرد دارد که موجب ساخت انواع مدل های شیت کارتن از جمله سینگل فیس(۲لایه)، ۳لایه، ۵لایه و ۷لایه میگردد که این نوع کارتن ها در تولید جعبه و کارتن های بسته بندی کاربرد فراوانی دارند.

کارتن لمینتی

در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی برای تولید جعبه و کارتن های لمینتی از این نوع چسب استفاده میگردد به طوری که پوستر(مقوای چاپ خورده) بر روی انوع مدل های کارتن که در بالا به آن اشاره شد چسبانده میشود. این فرایند توسط دستگاه های لمینت اتوماتیک و دستی انجام میپذیرد.

نکات استفاده از چسب سیلیکات در کارتن سازی

  • حتما چسب سلیکاتی تهیه کنید که پتاسیم داشته باشه , پتاسیم باعث افزایش چسبندگی چسب می شود. (طبق گفته اکثر تولیدکنندگان چسب )
  • چسب های سیلیکات غلیظ هستن برای همین بهتره که مقداری آب با چسب مخلوط کنید تا رقیق تر بشه . ( اینکار باعث کاهش مصرف چسب و به طبع آن کاهش هزینه تولید (هر چند کم ) و افزایش راندمان تولید میشه ) فقط در مخلوط کردن آب دقت کنید تا از کیفیت و قدرت چسبندگی چسب کاسته نشود.
  • اگر چسب سیلیکاتی که تهیه کردید غلیظ نبود ( در واقع رقیق هست ) برای غلیظ تر کردنش , چسب رو در مجاورت گرما قرار بدید ( به صورت غیر مستقیم ) تا آب موجود در چسب بخار بشه.
  • اگر موقع چسباندن یا لمینت کردن پوستر به ورق , ورق خیس ( به رنگ قهوه ای تیره ) در بیاد , نشون دهنده میزان بالای آب در چسب هست.

چسب سیلیکات سدیم در صنایع کارتن سازی

سیلیکات سدیم مصارف گوناگونی دارد که می توان برای سفید کردن و زدودن جوهر در کارخانه های تولید کاغذ استفاده کرد. به گونه ای که سیلیکات سدیم ، جوهر را از الیاف کاغذ زدوده باعث معلق سازی شده و از نشستن جوهر بر روی الیاف جلوگیری می کند.

اما یکی از مهمترین مصارف آن، کاربرد سیلیکات سدیم در صنایع کارتن سازی برای افزایش قابلیت چسبندگی در کارتن  می باشد. که باعث چسبندگی در چسب جعبه های مقوایی، چسب خطوط بسته بندی ، به عنوان لمینت کردن مقوا و چسبندگی خمیر کاغذ نیز استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *