کارتن پنج لایه یکی دیگر از بسته بندی هایی است که در صنایع متعددی استفاده میشود، به دلیل تعداد لایه های بالایی که دارد، در اکثر مواقع برای محصولات با وزن سنگین تر و حساسیت های بیشتر تولید میگردد.

کارتن پنج لایه چیست؟

کارتن پنج لایه از ۵ لایه ورق تشکیل شده است که شامل سه لایه مسطح و دو ورق فلوت میباشد. فلوت ها همگی در میان این ورق های زیره و رویه که به آنها لاینر نیز گفته میشود، وجود دارد تا استحکام کارتن بسته بندی را چند برابر کند.

ترکیب بندی فلوت ها بسته به وزن محصول و صادراتی بودن آن از جنس های متفاوت با کیفیت متنوع تشکیل میشوند. بیشترین استفاده کارتن های پنج لایه برای مواری همانند: کارتن اسباب کشی، کارتن لوازم خانگی برای وسایل سنگین تر و بزرگ تر، کارتن میوه و صیفی جات، کارتن و جعبه قطعات صنعتی و مکانیکی میباشد. محصولات زیادی هستند که توسط کارتن های پنج لایه در بازار وجود دارند که اکثر این لوازم وزن بالایی داشته و حساسیت های شدیدتری به آسیبات خارجی دارند.

زمانی که قصد سفارش و خرید یک بسته بندی مناسب برای محصولاتتان را دارید، اولین نکته ای که باید در اختیار کارتن سازی ها قرار دهید آن است که محصولاتتان چیست و وزن آن چقدر است؟

معمولا محصولاتی همانند لوازم شکستنی، میوه و صیفی جات صادراتی، لوازم و وسایل آشپزخانه با اهمیت و قیمت بالا و غیره نیازمند پک هایی هستند که از آنها در هر شرایطی نگهداری شود.

کارتن های پنج لایه با فراهم کردن چنین ویژگی میتوانند مناسب ترین گزینه برای محصولات گفته شده، باشند. بعنوان مثال میوه و صیفی جاتی که قرار است مدت زمان طولانی تری انبار شود و مسافت زیادی را نیز طی کند، داشتن یک بسته بندی مناسب میتواند در سالم رسیدن آنها کمک کننده باشد.

در کارتن های ۵ لا دو لایه میانی از فلوت تشکیل میشود با این تفاوت که در کارتن سه لا یک فلوت ترکیبی میانی لاینرها وجود داشت اما در کارتن پنج لایه یک لایه فلوت ترکیبی و یک فلوت تکی وجود دارد که همین امر باعث بالا رفتن مقاومت کارتن میگردد.

قیمت کارتن ۵ لایه

درباره قیمت نیز میتوان گفت، با توجه به تعداد ورق های استفاده شده در کارتن ۵ لا نسبت به سه لا، هزینه بیشتری دارد. برای تولید کارتن های ۵ لایه در ابعاد بسیار بزرگ پیشنهاد میشود که از چاپ فلکسویی استفاده شود تا هزینه مقرون به صرفه تری داشته باشد. کارتن ۵ لایه نسبت به تعداد لایه هایی که در آن بکار رفته است هزینه بیشتری نسبت به کارتن سه لایه دارد.

با توجه به نوع چاپی که در کارتن پنج لایه به کار میرود قیمت آن دستخوش تغییرات میگردد بعنوان مثال اگر قرار باشد کارتن ۵ لایه را لمینت کنند قطعا نسبت به چاپ فلکسویی هزینه بیشتری را شامل خواهد شد.

چاپ کارتن ۵ لایه

چاپ این نوع کارتنها اکثرا به صورت فلکسویی میباشد چرا که با توجه به بزرگی کارتن های ۵ لایه معمولا چاپی که در آنها استفاده میشود فلکسو است. البته میتوان در کارتن ها ۵ لایه از کارتن های لمینتی نیز استفاده کرد. بعنوان مثال در کارتن های لوازم خانگی همانند سرویس های قابلمه که بسته بندی محصولات جنبه تبلیغاتی داشته و یا قرار است صادر گردد از کارتن های لمینتی ۵ لایه استفاده میکنند.

کاربرد کارتن ۵ لایه

کارتن های ۵ لایه کاربردهای فراوانی دارند. همانطور که گفته شد این نوع کارتنها با مقاومت خوبی که دارند در اسباب کشی ها و جابجایی لوازم و وسایل منزل مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین در مواردی با استفاده از ورق ضد رطوبت کرافت سنگین میتوان این کارتنها را برای بسته بندی موادغذایی همانند ماهی خشک که هم حجم زیادی داشته و هم باید درون سردخانه ها نگهداری شود، استفاده نمود. فروش این نوع کارتن بسیار زیاد است زیرا با توجه به ویژگی هایی که گفته شد برای موارد بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و میتوان از آنها در صنایع متفاوتی بهره گرفت.

 ویژگی های کارتن ۵ لایه

  • ماندگاری و دوام بیشتر در حمل و نقل و ضد رطوبت بودن آن
  • قیمت مناسب نسبت به پرکاربرد بودن
  • مقاومت و استحکام فوق العاده در برابر وزن سنگین اجسام
  • پرکاربرد بودن برای انواع محصولات و کارتنهای اسباب کشی
  • توانایی تولید در انواع و ابعاد متنوع

ترکیب ورق ۵ لایه

ترکیب ورق کارتن پنج لایه به نوع و وزن محصول بستگی دارد. از آنجایی که کارتن پنج لایه از ۵ نوع ورق مصرفی تشکیل میشود. کیفیت هر یک از این ورق ها با یکدیگر فرق دارد. برای مثال اگر تولید کننده قصد دارد برای محصولی که ارزش افزوده بالا داشته و حساسیت های شدیدی به آسیب های خارجی دارد، ورق پیشنهادی برای تولید کارتن از نوع دورو کرافت با ترکیب فلوت BC میباشد. همچنین اگر بخواهید هزینه تمام شده مناسب تری داشته باشید میتوان کیفیت جنس ورق ها را اندکی پایین آورد.

فرق کارتن سه لایه با پنج لایه چیست؟

هر دو کارتن سه لایه و پنج لایه برای بسته بندی لوازم متفاوت استفاده میشوند، همانطور که میدانید جنس آنها یکسان بوده و هر دو از ورق های زیره، رویه و فلوت تشکیل شده اند.

محصولات بسته بندی شده درون این کالاها تفاوت آنها را از یک دیگر تعیین میکند. برای مثال گوجه و بادمجان صادراتی را تصور کنید که با توجه به وزنی که دارند و از آنجایی که قرار است مدت زمان طولانی تری درون کانتینرها جابجا شوند، بهتر است کارتنی استفاده شود که تحمل وزن محصولات را داشته و از استحکام کافی برخوردار باشد.

تست جهت کنترل کیفیت کارتن ۵ لایه

پس از این که کارتن های ۵لا تکمیل شدند بر روی آنها تستی انجام می شود تا بفهمند چه مقدار فشار را می تواند تحمل کند و مقاومت لایه ها را بفهمتد. این تست در هنگام تولید انواع جعبه های مقوایی انجام می شود و به قدری این آزمایش مهم است که جزو مراحل مهم تولید کارتن های مقوایی محسوب می شود.

یک تست دیگری که انجام می دهند به جهت تعیین میران نفوذ پذیری آب است که این کار را قرار دادن مقوا به مدت محدود بر روی آب انجام میشود.

سخن آخر …

شرکت نارون کارتن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه کارتن سازی و جعبه سازی فعالیت مستمر دارد. اکثر پک هایی که به تولید میرساند صادراتی میباشند. این مجموعه با توجه به سابقه کاری که دارد و همچنین تیم مجرب در حوزه های فروش، طراحی و تولید توانسته است رضایت مشتریان را جلب نماید، از این رو، شما میتوانید در صورت تمایل ثبت سفارش انجام دهید یا از طریق بخش تماس با ما از مشاورین ما راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *